Aandacht voor alle Texelse dorpen

Aandacht voor alle Texelse dorpen

Investeren in sterke dorpen met goede voorzieningen voor jong en oud.

Daarnaast kwamen we in onze dorpenrondes onder meer ook onderstaande speerpunten tegen.

Den Burg

Geen parkeren op de ijsbaan, er is al genoeg parkeerruimte in dit deel van Den Burg. Het gebied  moet bestemd voor de jeugd, bewegen, ontspanning en cultuur. Een unieke kans om het Thijsssehuis met de OSG en OCT te verbinden, en onze jeugd en jongeren een plek te bieden.

Nadat het verpleeghuis verhuist naar de locatie Vrije School, kan op die plek mooi ruimte ontstaan voor andere functies, zoals (ouderen)appartementen dichtbij het centrum.

Tieners uit Den Burg zijn op zoek naar plekken waar ze kunnen hangen, binnen of buiten. Daar moet zowel op de korte als lange termijn oplossingen voor komen en rekening mee gehouden worden in de bouwplannen in Den Burg.

Het historische gedeelte van de Ouwe Ulo mag na vertrek van Artex en Young4Ever niet gesloopt. Het gebouw moet een mooie nieuwe bestemming krijgen. De rest van het Artex-gebouw moet gesloopt en daar komen wat ons betreft woningen van het formaat zoals ernaast al staan.

De Koog

De Koog knapt aan alle kanten op. Maar het parkeerterrein Nikadel en omgeving (inclusief kartingbaan) zien er nog steeds niet uit. De gemeente moet actief aan de gang om dit héle gebied op te knappen en beter te betrekken bij het dorp.

Het nachtvervoer vanaf de Koog in het weekend moet nieuw leven ingeblazen. Wij willen dat onze jongere cafébezoekers veilig uit kunnen gaan.

Net als in de andere drukke dorpen moet er meer aandacht worden besteed aan voldoende en kwalitatief goede fietsenstallingen. Wellicht overdekt.

De Cocksdorp en Eierland

De komende jaren zal het verkeer van en naar de Cocksdorp en de polders nog vaak om moet rijden. De communicatie daarover moet glashelder en op tijd zijn. Ook moeten de bewoners nog beter worden betrokken bij wijzigingen, omleidingen, enzovoort.

De kale plekken in de Kikkertstraat zijn een doorn in het oog. Hier moet snel goede invulling voor komen, in samenspraak met de bewoners.

Jeugd uit de Cocksdorp woont het verst weg van de centrale voorzieningen in Den Burg. We willen in alle dorpen meer aandacht voor voorzieningen voor de jeugd en hen meer betrekken bij hun dorp, maar dat geldt in het bijzonder voor de jeugd uit de Cocksdorp.

De Waal

Er is sprake van een lichte parkeerdruk, waarschijnlijk veroorzaakt door meer auto’s per huishouden en misschien een toenemend aantal B&B’s. Bij het Groenewegje ligt een prima parkeerterrein dat nog weinig wordt gebruikt. Wellicht is een bewonersvergunning voor parkeren in het dorp een optie, zodat bezoekers naar de randen worden verwezen. We willen hierover met het dorp in gesprek als daar behoefte aan is.

Het dorpshuis wordt niet optimaal voor die functie benut. Wellicht is afstoten van een deel een optie, zodat er ruimte ontstaat voor een aantal starters- of seniorenwoningen. Of een nieuwe goede functie voor het gebouw zelf. We willen daar graag met het dorp over in gesprek.

Het fietspad langs de Sommeltjesweg voelt onprettig dicht bij de weg en is nog ouderwets in tegels uitgevoerd. We willen hier graag met het dorp een verbeterplan voor laten maken.

We ondersteunen plannen van de ondernemers op het bedrijventerrein om te verhuizen naar Oudeschild, in overleg met het dorp. In de Waal kunnen we op het oude locatie woningen bouwen.

Den Hoorn, ’t Horntje

Het woningbouwproject op de plek van de voormalige Drijverschool moet snel uitgevoerd worden.

We hebben de indruk dat er in een dorp een tweedeling aan het ontstaan is tussen bewoners. Dat voelt onprettig. We willen het dorp helpen toenadering tot elkaar te blijven zoeken.

De fietspaden langs de Pontweg tussen Den Burg en ’t Horntje zijn van de Provincie. Deze zijn op meerdere plekken aan vervanging toe. We gaan hier bij de provincie op aandringen.

De situatie op het strand tussen De Hors en Paal 12 wordt steeds nijpender lijkt het. We willen een brede discussie over hoe we om moeten gaan met het steeds verder afbrokkelende duin, en de consequenties op termijn voor paviljoen, kustveiligheid en achterliggende natuurgebieden. De discussie lijkt nu vooral door het rijk en hoogheemraadschap gevoerd. Wij willen en moeten daar als Texelse samenleving ook bij betrokken worden.

Oosterend en Oost

De kleinere wegen rondom Oosterend zijn hard aan verbetering toe. Hier moet snel aan de gang worden gegaan met onder meer bermverbetering.

Het woningbouwplan van stichting Voor Mekaar in Strend op de plek van de voormalige basisschool De Akker moet voortgang krijgen. Het project staat al te lang stil, zo lijkt het. Hulp van gemeente of Woontij moet worden aangeboden, indien nodig.

Het woningbouwproject achter het dorpshuis moet snel uitgevoerd worden.

Oudeschild

Met het dorp moet gekeken worden naar de wenselijke invulling van het bedrijventerrein dat beschikbaar is gekomen na het afhaken van de bierbrouwerij.

Veel plannen in de openbare ruimte liggen al te lang stil. Het wordt tijd dat hier, met het dorp, snel een planning op wordt gemaakt en dat wordt gestart. De ongewenste situatie van toenemende vrachtverkeer door het dorp moet hierin ook meegenomen.

Het gebied tussen Kaap Skil, de supermarkt en de dijk wordt steeds meer een verblijfsgebied. Er moet een oplossing komen voor het fietsparkeren. Het wordt hoog tijd dat de beloofde trap op de dijk naar de haven wordt gemaakt.