Verkiezingsprogramma 2022-2026

Verkiezingsprogramma 2022-2026

Beste Texelaars,

Wooncrisis, klimaatambities, Coronamaatregelen. Ook op Texel ontkomen we er niet aan. We hebben door het binnenlands toerisme geprofiteerd, maar zien ook dat periodes van drukte elkaar vaker opvolgen. We komen overal handen tekort. En er zijn meer belangrijke zaken. Een beter klimaat, dat kunnen we niet in ons eentje regelen, maar het treft ons wel direct door de hogere energierekeningen. Ook de wooncrisis treft ons hard. Texel vergrijst en we moeten ons best doen om jonge mensen hier te houden en hier heen te laten komen. Daarom moeten we zorgen voor doorstroming en bouwen voor lage- en middeninkomens, zodat ook horeca- en zorgpersoneel, docenten en vakmensen hier kunnen blijven werken en wonen. De kloof tussen burger en gemeente moet weg. Want dat is noodzakelijk om een sterke en zelfstandige gemeenschap en gemeente te blijven. De PvdA Pro Texel is optimistisch: als we het ergens goed kunnen regelen, dan is het op Texel. Voor elkaar én met elkaar!

De PvdA Pro Texel is een eerlijke partij met bestuurskracht en toekomstvisie. Het goed samenleven van iedereen vinden wij belangrijk en een kundig en krachtig bestuur is daarvoor noodzakelijk. Een bestuur dat iedereen gelijk behandelt. Met daadkracht op huizenbouw, oog voor natuur en landschap en werk maken van duurzaamheid. Een gemeente die investeert in zorg, verenigingen en cultuur. Want de gemeente ís van de bewoners. Van ouders en kinderen, van ondernemers en ZZP’ers, van werkenden en gepensioneerden. De PvdA Pro Texel is een partij die opkomt voor het gemeenschappelijk belang. Een partij met plannen en praktische oplossingen. We zien ook op Texel een toenemend individualistische samenleving. Er is behoefte aan verbinding. Wij willen bubbels tussen mensen doorbreken, met elkaar in gesprek blijven om een hechte samenleving te blijven. We doen het voor elkaar én met elkaar.

Was getekend,

De mensen van PvdA Pro Texel

>> P.s. Je kan ons verkiezingsprogramma hier als .PDF downloaden

Onze plannen voor:

Deltaplan Wonen: 500 betaalbare woningen extra

Meer bouwen, strenge maatregelen, voorrang en versnelling.

Grip op toerisme

Het eiland is van de mensen die er wonen. Toeristen zijn zeer welkom. Maar verdere groei willen we niet.

Ons plan

Minder blik en drukte op de weg

Serieus onderzoek naar echte oplossingen om de groei van het autoverkeer te stoppen.

Energierekening omlaag

Vol inzetten op het verminderen van ons energieverbruik.

Natuurlijker en groener

Ambitieus zijn op klimaatbestendigheid, afvalstromen, circulaire economie en groen.

Ons plan

Krachtige samenwerking bewoners en bestuur

Zelfstandig blijven vraagt om investeren in organisatiekracht van onze héle samenleving.

Samen voor elkaar

Investeren in een hechte samenleving.

Ons plan

Geluk en kansen voor onze jeugd

Investeren in onderwijs, sport, cultuur. Jongeren betrekken en verantwoordelijkheid geven.

Samen beleven en bewegen

We zien Texel als een vereniging waaraan alle leden hun bijdrage kunnen leveren.

Texel werkt!

Aantrekken en vasthouden van personeel van de toekomst.

Aandacht voor alle Texelse dorpen

Investeren in sterke dorpen met goede voorzieningen voor jong en oud.