Texel werkt!

Texel werkt!

Aantrekken en vasthouden van personeel van de toekomst.

We hebben een groot tekort aan werknemers. Daarom moeten we als eiland aantrekkelijk zijn voor nieuw personeel én onze eigen jeugd carrièrekansen bieden. Seizoenswerknemers hebben recht op goede woonomstandigheden. De ondernemer moet daar zelf voor zorgen, de gemeente voor goede randvoorwaarden. Kleine ondernemingen en zzp’ers moeten zoveel mogelijk mee kunnen bieden bij inkoop van de gemeente. Winnaars van grote aanbestedingen moeten investeren in personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (‘social return’). We willen als gemeente geen verlies leiden op onze haven, daar moet een stevig exploitatieplan voor komen.

Texels fonds voor vakmanschap

• Plan: Aantrekken en vasthouden van personeel van de toekomst
  • Waarom: Voorzieningen, zorg, bouw en economie laten draaien.
  • Ambitie: Voldoende werknemers in alle noodzakelijke sectoren.
  • Hoe: Texels fonds voor vakmanschap, investeren in aantrekkelijk woon-werk-klimaat.

Onze plannen:

• We richten een Texels fonds voor vakmanschap op
  • We maken met Bolder een ‘Huis van ontwikkeling’ voor activering, opleiding, (om)scholing en werk
  • We investeren in het aantrekken en behouden van personeel voor de toekomst
  • We investeren in het behouden en opleiden eigen jeugd voor de arbeidsmarkt
  • We maken beleid voor voldoende personeelshuisvesting
  • De gemeente verplicht social return en onderzoekt uitbreidingsmogelijkheden
  • De gemeente gaat zelf meer banen creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
  • Er komt een stevig Exploitatieplan Haven

Vakmensen zijn cruciaal voor de arbeidsmarkt, maar banen veranderen en verdwijnen. Deze groep maakt in het algemeen weinig gebruik van scholing. Om daar verandering in te brengen willen we een Texels fonds voor vakmanschap oprichten. Het fonds richt zich op de her-, bij- en omscholing van werkenden en werkzoekenden met een middelbaar of lager opleidingsniveau. Via een loopbaangesprek wordt gekeken naar de opleidingsbehoefte én of dit aansluit op de vraag op het eiland. Opleidingen tot een maximum van € 5.000 worden vergoed. Het fonds is geïnspireerd op www.twentsfondsvoorvakmanschap.nl