Energierekening omlaag

Energierekening omlaag

Vol inzetten op het verminderen van ons energieverbruik.

Met een aantal flinke windmolens is Texel is energieneutraal. Maar grootschalige opwekking van energie lijkt op Texel voorlopig van de baan. Daarom willen we vol inzetten op het verminderen van ons energieverbruik. Dat is ook nodig omdat het netwerk van Liander op Texel niet voldoet. Investeren in het verminderen van energieverbruik is goed voor de energierekening, goed voor het milieu en goed voor de lokale economie. Ondanks bestaande leningen zien we helaas te vaak dat alleen mensen met genoeg geld hun huis of bedrijf kunnen verduurzamen. Daar willen we wat aan doen via een Texels subsidiefonds. Een lage energierekening mag niet alleen bereikbaar zijn voor bewoners die dat kunnen betalen. We kunnen als Texel niet het hele energievraagstuk oplossen, maar wel zorgen dat iedereen een lagere energierekening kan krijgen. Ambitie: in 2030 alle woningen minimaal op energielabel B.

Iedereen een lage energierekening

• Plan: stevig investeren in verduurzamen woningen.
  • Waarom: bijdragen aan klimaatambitie en lage energierekening.
  • Ambitie: in 2030 alle woningen minimaal op energielabel B.
  • Hoe: Stevig, meerjarig subsidiefonds instellen voor huur- en koopwoningen.

Onze plannen:

• We maken samen met bewoners en ondernemers een uitvoeringsplan voor het verduurzamen van onze woningen en bedrijven.
  • We maken een laagdrempelig subsidiefonds voor duurzame woningaanpassingen en kleinschalige opwekking van energie en warmte
  • We maken met Woontij ambitieuzere afspraken over verduurzaming van hun woningen en stellen ook daar geld voor beschikbaar
  • We stimuleren bedrijven en de recreatieve sector om duurzamer te worden
  • We gaan met Liander in gesprek over Texel als proefeiland voor initiatieven op het gebied van verbetering elektriciteitsnet en lokale opslag.

We gaan bewoners en toeristen beter voorlichten over duurzame tips en ondersteunen ze bij het maken van duurzame keuzes.