Grip op toerisme

Grip op toerisme

Het eiland is van de mensen die er wonen. Toeristen zijn zeer welkom. Maar verdere groei willen we niet.

Waarom? Verstening van het landschap door vakantiehuisjes, drukte op de wegen en in de dorpen, en groeiende spanning tussen wonen en toerisme. Texel moet daarnaast gastvrij blijven voor bezoekers met een kleine beurs. Bed & Breakfast is een welkome aanvulling op inkomen, maar mag niet drukken op woonwijken. Misbruik van woningen voor toerisme of ‘tweede woning’ pakken we aan. Er ligt een Toeristisch Toekomstplan, maar we moeten nog beter nadenken over de toekomst van het eiland en toerisme.

Toerisme is top, wonen gaat voor

• Plan: Grip op Toerisme
  • Waarom: Verstening, drukte, groeiende kloof tussen toerisme en wonen
  • Ambitie: Goede nieuwe balans
  • Hoe: Registratie van toeristische bedden, geen extra slaapplaatsen en vakantiehuizen en aanpakken misbruik woningen

Onze plannen:

• We willen geen nieuwe slaapplaatsen en huisjes erbij
  • We krijgen door verplichte registratie meer grip en inzicht op het aantal overnachtingen
  • Wooncrisis: woning is er als eerste voor wonen, B&B is een welkome aanvulling op het inkomen, maar ondergeschikt: bedden naar verhouding van woonhuis en duidelijke regels.
  • We willen differentiatie in toeristenbelasting om Texel ook voor bezoekers met kleinere beurs aantrekkelijk te houden.
  • Discussie over B&B versus maximaal 30 dagen verhuur complete woning per jaar
  • We willen in gesprek met grote spelers zoals TESO en Krim over bijvoorbeeld dagtoerisme, verkeer en parkeren, duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen