Texels fonds voor Vakmensen

Door Remko van de Belt op 13 februari 2022

Welke werkgever ik ook spreek, het is duidelijk: We hebben een groeiend tekort aan vakmensen op Texel. In de horeca en winkels, maar ook in sectoren als de bouw, techniek en zorg. Zonder vakmensen valt alles stil. Als eiland moeten we gaan in investeren in onderwijs, omscholing en bijscholing om dat te voorkomen.

Vakmensen zijn de motor van onze arbeidsmarkt, maar het tekort groeit. De stroom werknemers die elke dag de boot neemt om hier te komen werken, neemt al jaren toe. Maar hoe lang nog? Ook in hun woonplaatsen liggen de banen straks voor het oprapen. Daarnaast verandert de arbeidsmarkt ook in een hoog tempo. Sommige banen verdwijnen door technologische ontwikkelingen. En de eisen die aan vakmensen worden gesteld, nemen toe. We moeten als eiland aantrekkelijk zijn voor mensen die hier willen komen werken. Maar vooral ook voor al die vakmensen die we hier willen houden.

Het oprichten van een Fonds voor Vakmensen kan daar denk ik bij helpen. Ik kwam een voorbeeld hiervan tegen in Twente waar ze er al langer mee werken. Met succes. Zo’n fonds is dan bedoeld voor alle Texelaars die zich binnen een vakgebied willen ontwikkelen of willen veranderen van baan of branche. Het fonds is voor werkenden, ZZP’ers, werkzoekenden en herintreders. En richt zich op vakrichtingen tot en met MBO niveau 4. Kansen voor samenwerking met het onderwijs dat al in de OSG wordt gegeven, zijn er met zo’n fonds uiteraard ook.

De aanvragers kunnen een bepaald bedrag krijgen van het fonds, bijvoorbeeld maximaal 3000 euro, om (een deel van) hun opleiding mee te betalen. Het andere deel kan dan worden betaald door de werkgever, UWV, een subsidie (bijvoorbeeld de STAP-subsidie van het rijk), of de aanvrager zelf. Ondersteuning bij de aanvragen kunnen we regelen via loopbaanbegeleiders van bijvoorbeeld de gemeente.

Het is uiteraard de bedoeling dat de scholing de positie van de aanvrager op de arbeidsmarkt versterkt. Vakmanschap op MBO-niveau op Texel versterkt. En dat met het geld bijvoorbeeld geen onzinnige cursussen worden gedaan. Daarom moet de opleider een erkende onderwijsinstelling zijn. En wordt samen met de aanvrager beoordeeld of de opleiding passend en doeltreffend is.

Over de precieze uitwerking en voorwaarden van het Fonds moeten we het gaan hebben met het onderwijsveld en de werkgevers. Zij weten wat nodig is en kan.

Een leven lang ontwikkelen moet niet alleen gelden voor de hoger opgeleiden. Het zijn juist de mensen op de werkvloer waar we met elkaar op Texel energie in moeten steken. De PvdA Pro Texel wil daarin gaan investeren!

Remko van de Belt
PvdA Pro Texel

Remko van de Belt

Als het eiland in zicht komt, voel ik trots. Op mijn oergrond, mijn thuis, op het feit dat ik hier kan wonen en ben opgegroeid. Trots op de natuur en de geschiedenis. We wonen op een heel bijzondere, sociale en verbonden plek. Mensen die hulp nodig hebben, moet je ondersteunen. En mensen die iets willen