Trots op ons coalitieakkoord

Door Anneke Visser-Veltkamp op 7 juni 2022

Vrijdag 3 juni is het coalitieakkoord met de titel ‘Bouwen aan vertrouwen, voor een sociaal en duurzaam Texel’ openbaar gemaakt. Op dinsdag 7 juni staat de installatie van de wethouders op het programma van de raad. Hoog tijd om hier iets meer aandacht aan te besteden.

Kort gezegd ben ik trots op ons coalitieakkoord. Ons omdat het een coalitieakkoord is waarin de Texelaar centraal staat. Ons omdat de PvdA Pro Texel veel van de punten uit het verkiezingsprogramma in het coalitieakkoord terug vindt. En ons omdat ik het zie als een sluitstuk op de fijne gesprekken die er aan de formatietafel geweest zijn tussen Cees Hooijschuur en Mariët van der Werf van Texels Belang, Rikus Kieft en Ferry Zegel van GroenLinks en Remko van de Belt en ikzelf. Met deze gesprekken is er veel vertrouwen ontstaan tussen de verschillende partijen, de kandidaat-wethouders en de fractievoorzitters.

In het coalitieakkoord wordt duidelijk dat het niet eenvoudig is om als kleine gemeente zelfstandig te blijven. Daarom is het belangrijk dat we het met elkaar gaan doen. Met de Texelaars, met de Texelse bedrijven en organisaties. Daarbij moeten we open en slim samenwerken en gebruik maken van de korte lijntjes die er op het eiland zijn. Ook een goede samenwerking met de gemeenten in de Kop en de andere Waddeneilanden is belangrijk.

In de campagne ging PvdA Pro Texel voor diverse zaken. Bijna alles daarvan is terug te vinden in ‘Bouwen aan vertrouwen, voor een sociaal en duurzaam Texel’. Maar er staan ook andere dingen in het coalitieakkoord. Dingen waar het hart van een progressieve Texelaar sneller van gaat kloppen.

Enkele voorbeelden:

• Er zullen de komende vier jaar bij de ontwikkeling van woningen op  grond van de gemeente nog slechts sociale en middenhuurwoningen opnemen. Met een uitzondering voor betaalbare koopappartementen voor senioren om te zorgen voor doorstroming.
  • Versneld worden er 70 tot 100 tijdelijke woningen gebouwd voor spoedzoekers, jongeren en statushouders.
  • We richten een Texels burgerberaad op. De uitkomsten van het eerste burgerberaad over klimaat/energie liggen aan het einde van deze raadsperiode op tafel.
  • We gaan de nog bestaande mogelijkheden om slaapplaatsen te creëren kritisch bekijken en waar mogelijk aanpassen.
  • We investeren in onze jeugd en bevolking en in het aantrekkelijk maken voor jonge werknemers om hier te komen werken en wonen.
  • We organiseren in samenwerking met het onderwijs betere aansluiting van het aanbod van beroepsopleidingen op de vraag naar werknemers.
  • We onderzoeken de toekomstscenario’s na De Bolder. Daarbij koersen we enerzijds af op het ‘Huis van ontwikkeling’, waarbinnen arbeidsparticipatie een belangrijk element is, en anderzijds op het behoud en de ontwikkeling van een toekomstbestendige plek voor beschut werk op het eiland. Aan het toekomstscenario van De Bolder koppelen we onze ambities op het gebied van circulaire economie.
  • De ijsbaan wordt een plek om te bewegen, te ontmoeten en te recreëren. We sluiten daarbij parkeren op de ijsbaan uit.
  • We richten een vierjarig subsidiefondsen voor inwoners op en behoeve van duurzame investeringen in woningen. Dit fonds moet behalve. Voor woningeigenaren ook bereikbaar zijn voor huurders die kleinere investeringen willen doen.
  • We brengen tijdens deze raadsperiode de hoeveelheid huishoudelijk restafval op realistische wijze naar beneden En we gaan in gesprek met de toeristische verblijfssector over hun verantwoordelijkheid in het beter scheiden van (bedrijfs-)afval.
  • We voeren in Den Burg een digitaal parkeerverwijssysteem in voor auto’s.

Verder is van belang dat er door de wethouders gewerkt gaat worden vanuit collegiaal bestuur. Doordat vele uitdagingen en ontwikkelingen de grenzen van de portefeuilles overschrijden is dit van groot belang. Onze wethouder Remko van de Belt heeft een interessante portefeuille met daarin onder meer wonen, met daarbij grondexploitaties en grondprijsbeleid, en vele zaken uit het Sociaal Domein. Participatiewet en WMO, jeugd waaronder het Eilands model, onderwijs, sport en cultuur. Maar ook welzijn en volksgezondheid en De Bolder.

Ik kijk er naar uit om in samenwerking met de gehele raad maar in het bijzonder met de fracties van Texels Belang en GroenLinks uitwerking te geven aan dit coalitieakkoord. En ben ontzettend dankbaar dat ik dit mag doen met de ervaren raadsleden Eric Hercules en Nils Lely. Zij zijn voor mij als groentje van onschatbare waarde.

Anneke Visser-Veltkamp
Fractievoorzitter PvdA Pro Texel

Anneke Visser-Veltkamp

Mijn naam is Anneke Visser-Veltkamp, raadslid en voorzitter van de fractie van de PvdA PRO Texel. Daarnaast ben ik voorzitter van de auditcommissie van de gemeente Texel. Ik ben een trotse dochter van Dries en Mary Veltkamp, geboren (in 1976) en getogen in Den Burg. Na enkele jaren in Alkmaar gewoond te hebben voor studie