Geen QR-code (meer) maar wel meedoen?

Door Eric Hercules op 8 februari 2022

Covid-maatregelen. Laten we het er maar es over hebben op Texel. Zelf heb ik geen enkele moeite met vaccineren, ben al driedubbel geprikt. Maar mensen niet laten deelnemen aan het maatschappelijk leven, dát vind ik wel een issue.

Ik ken mijn nabije omgeving ook mensen die wél moeite met vaccineren hebben. En los van de discussies over complotten en wereldheerschappij, nu het Coronavirus minder impact heeft op de zorg, lijken de maatregelen wel erg streng. Yolanda Legierse (volledig gevaccineerd), een commissielid van de PvdA Pro Texel stuurde een mailtje. De boodschap: moeten we in deze fase mensen nog weigeren omdat ze geen QRcode hebben? Of niet meer hebben omdat ze geen booster namen? En specifiek: moeten we ouders weigeren omdat ze hun kinderen niet mogen helpen omkleden bij de Gym?

“Een bevriende wethouder (met QR-code) verzuchtte laatst over een bevriende overbuurman (zonder QR-code): “Zin om gewoon weer es met hem in de kroeg te hangen…”

Het doel van alle Covid-maatregelen is om zwakkeren te beschermen. Redenering: je vaccineert je niet alleen voor jezelf, maar ook om mensen die gevoelig zijn niet te besmetten. Die kwetsbare doelgroepen mogen niet de dupe worden. Maar dat geldt nu juist ook voor kinderen, die sociaal kwetsbaar zijn. Veel kinderen hebben het tijdens de Coronaperiode al zwaar gehad. Scholen dicht, weinig sociaal contact, niet al teveel mensen over de vloer. Als je zes jaar oud bent, leef je een derde van je leven al met Covid-maatregelen.

Voor horecaondernemers wil de Gemeente Texel een uitzondering maken, door hen vijf jaar lang extra terrasruimte te gunnen. De oproep van Yolanda: we moeten op Texel toch ook iets kunnen verzinnen zodat kinderen gewoon met hun ouders naar de gym kunnen? Zo’n oproep zet me wel aan het denken. Want vóór of tegen vaccineren: we zijn voorlopig nog niet van Corona af. Dan kunnen we beter nu alvast nadenken hoe we daar in de nabije toekomst mee omgaan. Uit Den Haag is daarop geen duidelijke visie. Die boodschap geven we ook door aan PvdA kamerlid Attje Kuiken. En laten we op Texel in ieder geval met elkaar in gesprek blijven.

Nogmaals, ik ben voor vaccineren, en zeg: laat je vooral vaccineren. Maar ik probeer me wel te verplaatsen in mensen die er moeite mee hebben. En de QR-code is een issue. Liever heb ik dat iedereen kan blijven meedoen.

Eric Hercules

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na vier jaar in de luwte van de Texelse politiek, mag ik nu op plek 3 staan als kandidaat-raadslid. Het was niet de bedoeling zo snel weer in te stappen. Door onder meer het trieste uitvallen van Dries Veltkamp is het zo gelopen. Maar natuurlijk neem ik

Meer over Eric Hercules